måndag 5 mars 2012

Vårsådd

Idag har gurkan och tomaterna tittat upp med sina första blad, även basilikan är på gång.
Tomat "Tiny Tim"

Och nog är dom små, nu när dom kommit upp så måste dom få extra ljus, för att bli kraftiga och orka bära sin egen tyngd.


Ute står alla perenner som jag sått i år. Efter att ha varit på kurs hos peterkornstradgard.se så är det sådd i sand som gäller. Ska bli spännande att se om det funkar även hos mej, ja varför skulle det inte?

Här är receptet på såjord:  2/4 såjord  1/4 sand  1/4 singel
 blanda jorden väl och fyll krukan till ca två cm från kanten, fyll på med ca en cm sand, så frön på sanden, tryck lite försiktigt så fröna får kontakt med sanden, lägg ett tunt lager singel överst, så det nätt och jämt täcker fröna.
Glöm inte namnetikett, jag hittade inga så jag klippte av sugrör och skrev på dom.
Snickaren trodde jag hade sugrör i krukorna för att lufta sådden !!!!!!




 

1 kommentar:

  1. Hej! Välkommen in i bloggvärlden! Härlig skogsbild, den gillar jag.
    Trevlig Helg!
    Ulrika

    SvaraRadera